Bericht vanuit de raad

Door Pieter-Jan den Dekker op 9 februari 2021 om 07:05

Bericht vanuit de raad

Beste leden,

In de raadsvergadering van 10 december is gesproken over de zondagsopenstelling. Wij willen graag ons standpunt op deze wijze met u delen:

Als fractie hebben we na langdurig overleg en aansluitend een raadpleging  van het bestuur toch gekozen om tegen het voorstel van verlenging van de ruimere openstelling in coronatijd te stemmen. Eveneens zijn wij tegen het amendement dat verruiming van de openstelling voor alle soorten winkels ipv de huidige levensmiddelen winkels wilde mogelijk maken.

Onze redenering is dat bij het oorspronkelijke voorstel in het voorjaar de omstandigheden toch anders waren dan nu. Er is op dit moment geen sprake meer van hamsteren, supermarkten kunnen de bezoekers prima spreiden en er zijn genoeg rustige momenten om boodschappen te doen. Dus extra openstelling zal wat ons betreft niet leiden tot verbetering van de Corona cijfers. Het ligt vooral in ons eigen gedrag en hoe wij omgaan met de huidige regels.

Ons tweede argument is dat de huidige extra openstelling ongunstig is voor kleine Papendrechtse winkeliers. Zij willen ook helemaal niet open op zondag, zoals gebleken is uit een onderzoek en artikel in het AD.

Daarom heeft onze partij tegen het verlengingsvoorstel gestemd. In die stemming waren wij als CU samen met SGP de enige partijen die tegen een verlenging waren. Dat betekent dat het voorstel wel is aangenomen. Het amendement om alle winkels alle zondagen open te laten gaan is niet aangenomen in de Raad.

Namens uw fractie,

Pieter-Jan den Dekker