Oude wijn in nieuwe zakken of nieuwe wijn in oude zakken?

Schermafbeelding 2022-01-12 213049.jpg
jaco.jpg
Door Jaco van Erk op 12 januari 2022 om 21:31

Oude wijn in nieuwe zakken of nieuwe wijn in oude zakken?

Ziet u een overeenkomst tussen een proeverij en verkiezingen? Ik wel. Het woord proeverij is oorspronkelijk afgeleid van het woord wijnproeverij. Daar wordt het ook vaak mee geassocieerd. Bij een wijnproeverij krijgt u gelegenheid om via smaak en geur een oordeel te geven over de kwaliteit en kenmerken van verschillende wijnen. Misschien heeft u in binnen- of buitenland met veel plezier wel eens aan deelgenomen aan een dergelijke wijnproeverij. En daar een mooie wijn aan overgehouden.

Op 14, 15 en 16 maart mag u gaan stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. In de komende negen weken zullen de verschillende politieke partijen zich aan u presenteren. Op allerlei mogelijke manieren kunt u, net als bij een wijnproeverij, ‘proeven’ of een politieke partij u aanspreekt. Via social media, flyers, een verkiezingskrant, debatten en andere campagne-activiteiten zetten wij ons beste beentje voor en presenteren wij u onze plannen en ideeën voor Papendrecht. Daarover gaan wij ook graag met ú in gesprek. Springt er straks in de verkiezingstijd voor u één bepaalde ‘smaak’ uit? Of lijken de smaken straks toch best veel op elkaar? De kunst is om ons enigszins te onderscheiden van elkaar. Niet als doel op zich, maar het kan wel zijn dat partijen tot andere keuzes en prioriteiten komen vanuit een bepaalde visie of overtuiging. Zoals ook bij het maken van wijn vanuit visie en het oog van de meester of wijngaardenier wijn tot een specifieke smaak komt. En we weten nu al: smaken verschillen. En dat mag gelukkig ook. We leven een in veelkleurige democratie, waarbij ik ervan overtuigd ben dat wij als plaatselijke politieke partijen het goede voor hebben voor Papendrecht!

Dan toch nog even terug naar de wijnproeverij. Tot op heden mogen deze proeverijen binnen Papendrecht door plaatselijke slijters niet worden georganiseerd. Binnen de geldende wetten en regels is dit hier ter plaatse nog niet mogelijk. Daar komt echter binnenkort verandering in. Slijterijen hebben daar in het verleden ook om gevraagd. In de komende raadsvergadering van 27 januari zal naar verwachting de nieuwe alcoholverordening worden vastgesteld. Met daarin óók de mogelijkheid voor slijters om in de toekomst proeverijen te (gaan) organiseren, buiten de winkeltijden, tot 22.00 uur ‘s avonds. Na afloop kan er ook drank worden gekocht. In dezelfde raadsvergadering zullen wij het vernieuwde preventie- en handhavingsplan alcohol 2021 - 2023 vaststellen. We onderstrepen daarin met elkaar het grote doel: ‘het beperken van de beschikbaarheid van alcohol is één van de meest effectieve maatregelen om alcoholgebruik te verminderen.’

Dat is op het eerste gezicht best spannend en een bijzondere combinatie toch. Enerzijds driemaal per week proeverijen met verkoop van alcohol toestaan en anderzijds ons inzetten om het (overmatig) alcoholgebruik in Papendrecht te verminderen. Zo ziet u maar. Er valt altijd iets te kiezen of ergens iets van te vinden. Gaat mijn voorkeur uit naar een Franse of Duitse wijn? Ben ik het wel of niet volledig eens met de (plaatselijke) verruiming van de alcoholwet?Stemt u straks, na goed proeven, op partij A, B of C?

Ik wens u nu alvast een verfijnde smaak toe om tot uw (stem)keuze te komen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022!