Debat over regenboogpad

pieter jan.jpg
Door Pieter-Jan den Dekker op 24 februari 2022 om 22:00

Debat over regenboogpad

In de raadsvergadering van 24 februari is de motie voor aanleg van een regenboogpad in Papendrecht besproken. Als ChristenUnie fractie hebben wij tegen deze motie gestemd. Hieronder onze woordvoering met onze argumenten:

Voorzitter.

Voor ons ligt de motie om het college te verzoeken een regenboogpad in Papendrecht te realiseren.

Wij zullen tegen deze motie stemmen. Het debat is ook deels al eerder gevoerd in de commissie.  Het is goed voor de LHBT community, werd  er als argument gegeven. Of nog breder, het is zodat iedereen zich welkom en veilig voelt. Terwijl wij juist constateerden dat er een kleine groep hier wordt uitgelicht in een hokje geplaatst en de aandacht krijgt. En dat terwijl iedereen al welkom is in Papendrecht.

De aandacht die er door dit soort initiatieven is voor een specifieke groep stuit veel mensen tegen de borst. Ook homoseksuelen of lesbiennes  uit de LHBT gemeenschap. Zij die helemaal niet achter een regenboogpad staan en al die aandacht niet nodig vinden. Want ze vinden zich zelf niet zielig of  slachtoffer en hebben geen behoefte aan goedbedoelde symboolpolitiek.

Maar het is toch juist goed tegen de discriminatie en voor de acceptatie? Is ook een redenering..

Dat is nog maar de vraag. Uit cijfers van het Sociaal Plan Bureau uit 2020 blijkt dat van het totaal aantal Nederlanders dat discriminatie ervaart er nog geen 2% is die zich gediscrimineerd voelden vanwege hun seksuele oriëntatie.

Als je dat vergelijkt met discriminatie door huidskleur of geloof wordt discriminatie op die aspecten tweemaal zo vaak ervaren.  De meeste Nederlanders voelen zich, schrijft het onderzoek, gediscrimineerd op basis van leeftijd, geslacht of  etnische achtergrond. Alle drie ongeveer met 8 tot 9%. Allemaal kale en koude cijfers, ik weet het, maar ze laten wel zien waar discriminatie het meest wordt ervaren.

En laat ik niet verzuimen te benadrukken dat de ChristenUnie fel tegen discriminatie is.

Maar kort gezegd kun je wel concluderen dat je  met een regenboogpad veel aandacht aan een bepaalde groep geeft en  je de overige groepen die in Nederland gediscrimineerd worden of zich gediscrimineerd voelen vergeet. En dat is dan in onze optiek niet erg inclusief. En wat ons betreft versterkt dit dus het betoog dat een kleine groep mensen hier de aandacht krijgt terwijl een veel grotere groep mensen wordt vergeten. En dat is iets waar wij als ChristenUnie niet voor kunnen zijn.