"Hoe kunnen we kwetsbare inwoners helpen tegen hoge energieprijzen?"

besparing-energie.jpg
Door Hans Huisman op 24 februari 2022 om 21:00

"Hoe kunnen we kwetsbare inwoners helpen tegen hoge energieprijzen?"

PAPENDRECHT - De huidige ontwikkelingen met de stijgende energieprijzen geeft bij veel inwoners zorg. Jaco van Erk (ChristenUnie) maakt zich ook zorgen: "Kunnen we de energierekening blijven betalen? In het bijzonder geldt dit voor inwoners met een laag inkomen."

Voor gemeenten is een eenmalige compensatieregeling beschikbaar voor inwoners met lage inkomens. Maximaal 800.000 inwoners kunnen worden bereikt met een richtbedrag van 200 euro per huishouden. Maar dit is zeer waarschinlijk niet voldoende.

De ChristenUnie heeft daarom de volgende vragen aan het college:

1. Niet alle huishoudens die het nodig hebben zullen direct door de gemeente worden bereikt. Hoe denkt de gemeente in de komende periode deze inwoners te bereiken om hen zodoende ook in aanmerking te laten komen voor deze regeling? Het gaat bv. om de groep werkende armen, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag ++inkomen.
  2. 75 % van de huishoudens die te maken heeft met energiearmoede woont in een huurwoning. Helpt Woonkracht 10 de gemeente bij het selecteren/inventariseren van huishoudens op basis van o.a. betaalachterstanden of andere betalingsproblematiek zodat deze informatie tijdig beschikbaar is?
  3. Energieleveranciers zullen straks bij betalingsproblemen mogelijk ook verwijzen naar de eenmalige energietoeslag. De huidige procedures zijn nu zo dat in een bepaald stadium de energieleverancier de contactgegevens en de hoogte van de betalingsachterstand doorgeeft aan de gemeente.
    - is op dit moment deze groep waar melding van wordt gedaan door de energieleveranciers, als we kijken naar het afgelopen half jaar, groeiende in Papendrecht? Zo ja, in welke mate?
    - wordt er na melding direct een aanbod gedaan om schuldhulpverlening op te starten?

Vanantwoordelijk wethouder De Ruijter (armoede) gaf als antwoord: "Het is zeker een zorg. We zullen via de Sociale Dienst Drechtsteden, het netwerk armoede, seniorenbonden, kerken en andere organisaties onze boodschap uitzenden.
We hebben goed contact met Woonkracht10. Echter is het lastig om zelf actief mensen te benaderen vanwege de privacywetgeving (AVG).

Energieleveranciers hebben de afgelopen periode 80 meldingen ontvangen van Papendrechters, die moeite hebben om de maandelijkse rekening kunnen betalen. De personen worden gevolgd door hulpaanbod. Verder is er ook een goede samenwerking tussen Woonkracht10 en Sterk Papendrecht, die deze groep inwoners te hulp komen."