ChristenUnie: "Ziet gemeente mogelijkheden om extra statushouders op te vangen?"

jaco-van-erk.jpg
Door Hans Huisman op 7 februari 2022 om 23:40

PAPENDRECHT - De ChristenUnie Papendrecht heeft de gemeente vragen gesteld over de huisvesting van statushouders. Ze wil weten of de gemeente mogelijkheden ziet om extra statushouders op te vangen. Hiermee zou Papendrecht kunnen bijdragen aan een oplossing van het huisvestingsprobleem van deze groep.

“Eigenlijk werden wij als fractie gewezen op deze problematiek door een nieuwkomer op onze lijst, namelijk Anita Stigter”, geeft fractievoorzitter Jaco van Erk aan. “Als ChristenUnie vinden we het belangrijk om op te komen voor degenen die dat niet kunnen. Daarom is het ook van belang dat we kijken naar de mogelijkheden voor extra opvang”. Hij voegt er wel aan toe dat het niet de bedoeling is om weer een asielzoekerscentrum te openen. Daarvoor ziet de ChristenUnie geen mogelijkheden.

Statushouders, mensen die een verblijfsvergunning hebben, wonen vaak nog in een asielzoekerscentrum. Terwijl ze beter kunnen doorstromen naar een reguliere woning. Iedere gemeente heeft een taakstelling om een vastgesteld  aantal statushouders van woonruimte te voorzien. Ook Papendrecht heeft die taakstelling. De vragen die de ChristenUnie heeft gesteld gaan over die taakstelling en of de gemeente er nu al aan voldoet. En dan ook de vraag of de gemeente mogelijkheden ziet om een aantal extra statushouders en gezinnen op te vangen.

De lijsttrekker van de ChristenUnie, Jaco van Erk, wil graag weten of de gemeente mogelijkheden ziet tot het extra opvangen van statushouders. “Het lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat”, zegt hij, “maar als iedere gemeente een klein aantal statushouders extra kan opvangen zal dit zeker bijdragen aan een oplossing voor het opvang probleem”. “De beelden van de vluchtelingen uit Afghanistan staan nog vers op ons netvlies gebrand. Er zijn bijna 2000 mensen in het najaar van 2021 naar Nederland gekomen. Huis en haard hebben zij verlaten om hier een nieuw bestaan op te bouwen. Het zal je maar gebeuren: een andere cultuur, een andere taal en dan ook de zoektocht naar een passende baan. Wij willen graag in Papendrecht deze mannen, vrouwen en kinderen nieuw perspectief geven.  Voor ons is dat de concrete vertaling van omzien naar elkaar, binnen de gegeven mogelijkheden.”

“Ook in Papendrecht is het natuurlijk voor veel inwoners lastig aan een woning te komen”, zegt de lijsttrekker. “Daarom willen we ook echt eerst de antwoorden op de vragen afwachten en niet zomaar een voorstel gaan indienen. Al hopen we natuurlijk wel dat we als Papendrecht ook ons steentje kunnen bijdragen aan de oplossing van het opvangprobleem”.

“Daarbij komt nog dat het ook zou kunnen gebeuren dat we als gemeente een hogere taakstelling vanuit de landelijke overheid krijgen opgelegd. En regeren is vooruitzien. Dus als we nú al meer kunnen doen, hebben we er later profijt van en zijn we van betekenis voor mensen die gevaar liepen in hun eigen land en nu in Nederland, met vallen en opstaan, bouwen aan een nieuwe toekomst’.