Statement zondagsopenstelling

Door ChristenUnie Papendrecht op 5 december 2023 om 18:00

Statement zondagsopenstelling

5 december 2023

Het college van B&W heeft een ontheffing verleend aan een aantal levensmiddelenwinkels, om op de zondagen 24 en 31 december 2023 langer open te zijn. De levensmiddelenwinkels mogen op deze twee zondagen van 11:00-17:00 uur geopend zijn, in plaats van de gebruikelijke 12:00-16:00 uur. De desbetreffende winkels hadden hiervoor op grond van de winkeltijdenverordening een verzoek ingediend. Het college van B&W is bevoegd om hierover een besluit te nemen.

De fracties van de ChristenUnie en SGP kunnen zich niet vinden in dit besluit. De SGP-fractie: “Zondagsrust is een geschenk van God voor onze maatschappij en economie. We pleiten voor zondagsrust vanuit de overtuiging dat dit altijd en voor iedereen goed is. Het doet ons pijn dat anderen dit anders zien. We betreuren het dat de wekelijkse rustdag voortdurend onder druk staat.”

De ChristenUnie-fractie geeft aan: “Wij respecteren dat andere mensen andere meningen hebben en andere behoeften hebben voor activiteiten op zondag. Wij willen zeker niet anderen de wet opleggen. Maar wij hechten wel aan het belang van de zondagsrust als een geschenk voor de mens, waar we zuinig op moeten zijn.”

Wat de fracties van de ChristenUnie  en SGP betreft, blijft het deze collegeperiode bij deze eenmalige uitzondering op de winkeltijdenverordening.