Parkeren: Een lust of een last?
Na een toelichting en presentatie door de heer Delleman van adviesbureau Spark, heeft de gemeenteraad tijdens een beeldvormende vergadering (8-2-2024) nagedacht over de toekomst van parkeren in Papendrecht. Er is onderzocht wat de huidige parkeerdruk in de gemeente is en hoe efficiënt de parkeervoorzieningen worden benut.
Tijdens de discussie werd al snel duidelijk dat er vele factoren zijn die de parkeerbehoefte van onze inwoners beïnvloeden, en dat er diverse maatregelen mogelijk zijn. Dit onderstreept het belang om in een vroeg stadium keuzes te maken.
Het aantal auto's blijft toenemen, terwijl de ruimte binnen Papendrecht beperkt is. Iedereen wil graag dichtbij zijn auto kunnen parkeren en de zekerheid hebben van een beschikbare parkeerplaats. Tijdens de workshop werden verschillende stellingen gepresenteerd waarop we onze mening konden geven. Zo werd bijvoorbeeld voorgesteld om de standaard parkeernorm van 1,1 auto per huishouden los te laten bij nieuwbouwprojecten gericht op specifieke doelgroepen. Ook werd gediscussieerd over het verplaatsen van parkeergelegenheid naar de randen van wijken, waardoor meer ruimte ontstaat voor speelstraten terwijl de netto parkeercapaciteit wordt vergroot. Een ander discussiepunt betrof de keuze tussen blauwe zones en parkeervergunningen.
De ChristenUnie-fractie vroeg speciale aandacht voor de complexiteit van het elektrisch laden van auto's. Sommigen geven de voorkeur aan thuisladen vanwege recente investeringen in zonnepanelen, terwijl anderen afhankelijk zijn van publieke laadpunten. Moeten laadpunten geconcentreerd worden op bepaalde parkeerplaatsen of juist verspreid worden vanwege veiligheidsoverwegingen?
Naast een toekomstvisie op parkeren is ook een actuele inventarisatie van mogelijke parkeer uitdagingen van belang. Er zijn bijvoorbeeld klachten over het toenemend aantal grote bestelbussen dat in Papendrecht wordt geparkeerd. Hierbij wordt vaak geen rekening gehouden met de lengte van parkeervakken of het zicht dat wordt belemmerd. Ook hier rijst de vraag of, waar en wanneer handhaving moet worden ingezet.
Kortom, parkeren heeft veel kanten, er zijn lusten maar ook lasten. Op dit moment zijn er geen grote problemen maar ook hier geldt: regeren is vooruitzien!