Column: 2021

pieter jan.jpg
Door Pieter-Jan den Dekker op 10 februari 2021 om 10:34

Column: 2021

Het was een bijzondere jaarwisseling. Zoals te verwachten was er nog wel wat vuurwerk te zien en was het zeker niet stil. En om twaalf uur luidden veel kerkklokken het nieuwe jaar in. Dat was toch wel indrukwekkend om te horen. Ik stelde me zo voor dat in het verleden bij belangrijke gebeurtenissen ook de kerkklokken zo vaak zo hebben geklonken.

En de overgang van het jaar 2020 naar 2021 is toch wel een belangrijke gebeurtenis te noemen. Ik kan en zal niet het hele jaar gaan samen vatten, maar voor velen bestaat die samenvatting uit maar één woord beginnend met een C. Maar dan 2021, dat wordt hopelijk weer een heel ander jaar. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik denk dat de eerste paar maanden voor velen weinig verandering zal brengen. Totdat de vaccinaties meer en meer zullen worden toegediend, zullen we hopelijk in staat zijn het eens normale leven weer langzaam op te pakken. Want er gloort hier toch licht aan het einde van de tunnel.

Ook op politiek gebied zal het een bijzonder jaar worden. Allereerst de landelijke verkiezingen in het voorjaar. Voor de lokale afdelingen van de landelijke partijen geeft dit al een indicatie voor de gemeenteraadsverkiezingen een jaar later in 2022. En in Papendrecht zal dit jaar onder andere in het teken staan van een aantal grote ‘dossiers’. De bezuinigingen, het haalbaarheidsonderzoek voor de VO-scholen en de voorbereidingen van de Omgevingswet. Een pittige, maar interessante tijd voor raadsleden en duo-raadsleden met ongetwijfeld veel leeswerk en vele vergaderuren. En hopelijk zo snel mogelijk weer in de raadszaal, waar we elkaar in de ogen kunnen kijken tijdens een goed debat.

Ik hoop dat 2021 inderdaad een beter jaar wordt dan het afgelopen jaar. Dat we Corona eronder krijgen en we onze vrijheid weer terug krijgen. Ik hoop dat we ons met zijn allen aan de maatregelen houden en die werken, zodat de zorg ontlast wordt. Ik hoop dat we met elkaar in de Raad de goede besluiten nemen voor de toekomst van ons mooie dorp. Ik hoop dat we in 2021 weer eens wat aardiger gaan doen tegen elkaar en de polarisatie stopt. Ik hoop dat deze crisis ons doet beseffen dat elkaar respecteren en een beetje vriendelijkheid toch wel erg belangrijk is. Ik hoop heel veel dingen, maar weet ook dat het oude credo nog geldt, misschien wel juist in dit nieuwe jaar: “Een betere wereld begint bij jezelf”.

Deze column kan ik natuurlijk alleen maar afsluiten met u allemaal een erg gelukkig en gezegend 2021 te wensen!